#ThisIsACo-opΣυντελεστέςΔιαδικασίαΈκθεσηΝέαΕπικοινωνία En
Περιγραφή/Χρονολόγιο1ο Ανοιχτό Κάλεσμα/Προτάσεις2ο Ανοιχτό Κάλεσμα/ΠροτάσειςΣχέδια Ελληνικού ΠεριπτέρουΠροτάσεις Εκθεσιακής ΔιαμόρφωσηςΠροπαρασκευαστικές ΣυναντήσειςΑναφορές Εργασιών

60610 | Η ΧΑΡΤΑ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΑΡΙΘΜΟΥ THE CHART OF THE GREAT NUMBER

Κατασκευάζουμε ένα ικρίωμα-αμφιθέατρο που εισέρχεται ακόμη και μέσα στις δύο μικρές αίθουσες του ελληνικού περιπτέρου. Στο κέντρο του κτιρίου πάνω σε δύο διαγώνιες ράγες κινούνται διαχωριστικά-κουρτίνες. Το περίπτερο μεταβάλλεται ανάλογα με το πλήθος των εκδηλώσεων από ένα μεγάλο ενιαίο Forum ή σε πέντε μικρότερα Fora συζητήσεων και κριτικής.
Το κτίσμα είναι πρόσκληση στην επανασύσταση των συλλογικών φορέων της αρχιτεκτονικής κοινότητας σε διεθνές και τοπικό επίπεδο. Κανένα θέμα όπως η μεγάλη ανάγκη για στέγαση, απόρροια της ακραίας περιθωριοποίησης των οικονομικά αδυνάμων ομάδων του παγκόσμιου πληθυσμού και του μεγάλου προσφυγικού κύματος, δε μπορεί να λυθεί επαρκώς με επιμέρους και μη συντονισμένες προτάσεις μικρών καλοπροαίρετων εθελοντών (ή σχεδιαστών) αλλά μόνο με τη δυναμική και συλλογική παρουσία που θα μπορέσει να ασκήσει πιέσεις στους διεθνείς και τοπικούς φορείς της εξουσίας.
Μετά το τέλος των CIAM (1959) και την ματαιωμένη (ελιτίστικη) προσπάθεια εκδημοκρατισμού τους (Team X), η σταδιακή περιθωριοποίηση της UIA (ίδρυση 1948) και η ανάληψη των θεμάτων για την Κατοικία από τον OHE κατοικία (παράρτημα ιδρύεται το 1978) παρέδωσε τον επιστημονικό και επαγγελματικό χώρο των αρχιτεκτόνων αλλά και το ζωτικό χώρο των μεγάλων πληθυσμών σε κλειστά λόμπυ εμπόρων ακινήτων (βλ. Le marché international des professionnels de l’immobilier ή MIPIM των Κανών, όπου λαμβάνονται αποφάσεις και ανατίθενται έργα τεράστιας κλίμακας με τη σύμπραξη του δημοσίου όπως π.χ. το Europa City στη Γαλλία, κεκλεισμένων των θυρών).

Η περιθωριοποίηση της αρχιτεκτονικής κοινότητας και του μεγάλου πληθυσμού από τον έλεγχο και τη χρήση του Χώρου συμπίπτει με την υποχώρηση του ευρωπαϊκού Κράτους Πρόνοιας.
Τα μεγάλα έργα, κατά το παρελθόν συζητούνταν στην αρχιτεκτονική κοινότητα πριν υλοποιηθούν μέσα στα διατιθέμενα θεσμοθετημένα συλλογικά όργανα. Σήμερα, μέσα από μια ιστορική οπισθοδρόμηση, και σε περιβάλλον υφαρπαγής των Κοινών και συγκέντρωσης κεφαλαίου σε πρωτοφανή κλίμακα παγκοσμίως, τα μεγάλα έργα δημοσιεύονται απλώς ως εμπόρευμα, πριν ή μετά την πώλησή τους, στο πλατύ κοινό. Η παθητική αυτή ενημέρωση για την τύχη του χώρου ακολουθεί τους κανόνες της μαζικής ενημέρωσης που ελέγχεται από τις ίδιες ελίτ.

Διαφαίνεται όμως ότι η διαδικασία αυτή μπορεί να αντιστραφεί, με δημοκρατικό τρόπο, από τη βάση, με την αύξηση των κοινωνικών κινημάτων, (από το 2008 και μετά), όπως τα Κινήματα κατά των Εξώσεων, ο Ευρωπαϊκός Συνασπισμός για το Δικαίωμα στην Κατοικία και την Πόλη (European Coalition for the Right to Housing and the City) κ.α. Θεωρούμε ότι δίνεται η ιστορική και επείγουσα ευκαιρία στους αρχιτέκτονες να αναλάβουν την ευθύνη του εκδημοκρατισμού των αποφάσεων που αφορά το Χώρο του Μεγάλου Αριθμού συντονίζοντας την δράση τους με τον πολιτικό χώρο των κινημάτων προς ένα νέο τρόπο λήψης αποφάσεων για τη θεσμική διαχείριση του χώρου και του πολιτισμού, με συμμετοχικό τρόπο.

Το ελληνικό περίπτερο μπορεί να αποτελέσει το φυσικό χώρο για αυτή τη συνάντηση αρχιτεκτόνων και κινημάτων.

Η Χάρτα του Μεγάλου Αριθμού (όρος που χρησιμοποιήθηκε από την ομάδα Team X την περίοδο της ευρωπαϊκής ανοικοδόμησης ως κριτική στη Χάρτα των Αθηνών αλλά και ο τίτλος της 14η Τριενάλλε του Μιλάνου το Μάϊο του1968 την οποία επιμελήθηκε ο Τζιανκάρλο ντε Κάρλο και η οποία έκλεισε πριν ανοίξει στο κοινό από πλήθος διαδηλωτών που καταλαμβάνουν το χώρο επιτιθέμενοι στο θεσμικό πρόσωπο του πολιτισμού και τους αντιπροσώπους του) είναι το/τα FORUM/FORA όπου προσκαλούνται κατά τη διάρκεια των 6 μηνών της Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής όλοι εκείνοι που κινητοποιούνται διεθνώς στο Μέτωπο της κρίσης δίνοντας μάχη για το δικαίωμα στον Κοινόχρηστο Χώρο για να βάλουν τα θεμέλια στο εργο-τάξιο (έργο και κανόνες δεοντολογίας) προς μία Κοινή Αρχιτεκτονική.
Θεωρούμε σημαντικό αυτή η πρωτοβουλία, σε αυτή την ιστορική συγκυρία να ληφθεί από την Αθήνα.

Παραθέτουμε τρία σκαριφήματα οργάνωσης του ελληνικού περιπτέρου στη Βενετία και εικόνες αναφοράς:

/var/www/biennale2016/wp content/uploads/2016/02/60610 architektones tis falenas 3

/var/www/biennale2016/wp content/uploads/2016/02/60610 architektones tis falenas 4

/var/www/biennale2016/wp content/uploads/2016/02/60610 architektones tis falenas 5

/var/www/biennale2016/wp content/uploads/2016/02/60610 architektones tis falenas 6

/var/www/biennale2016/wp content/uploads/2016/02/60610 architektones tis falenas 7

/var/www/biennale2016/wp content/uploads/2016/02/60610 architektones tis falenas 8

/var/www/biennale2016/wp content/uploads/2016/02/60610 architektones tis falenas 9

Πρόταση από τους:

Ίρις Λυκουριώτη
Λήδα Λυκουριώτη
Δάφνη Παπαδοπούλου
Μαρία Σερέτη

60610 | Η ΧΑΡΤΑ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΑΡΙΘΜΟΥ THE CHART OF THE GREAT NUMBER
60610 | Η ΧΑΡΤΑ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΑΡΙΘΜΟΥ THE CHART OF THE GREAT NUMBER
60610 | Η ΧΑΡΤΑ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΑΡΙΘΜΟΥ THE CHART OF THE GREAT NUMBER
60610 | Η ΧΑΡΤΑ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΑΡΙΘΜΟΥ THE CHART OF THE GREAT NUMBER
60610 | Η ΧΑΡΤΑ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΑΡΙΘΜΟΥ THE CHART OF THE GREAT NUMBER
60610 | Η ΧΑΡΤΑ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΑΡΙΘΜΟΥ THE CHART OF THE GREAT NUMBER
60610 | Η ΧΑΡΤΑ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΑΡΙΘΜΟΥ THE CHART OF THE GREAT NUMBER

#ThisIsACo-op

Entering this website could be considered as accepting a kind of collaboration.

Do you agree?

Thank you for you collaboration!